Kostná ostroha, ostroha pätovej kosti, kohútia ostroha, calcar calcanei

Ako sa dajú kostné ostrohy diagnostikovať?

Ostroha kosti je často a dobre viditeľná na rentgenových snímkoch. Bolo by však nezvyčajné odoslanie na RTG len kvôli tomu, že máte kostnú ostrohu. Ak Vás Váš lekár odoslal na RTG pre potvrdenie niektorého z problémov asociovaných s kostnými ostrohami ako napr. pre podozrenie na artritídu, kostné ostrohy budú na snímkoch veľmi dobre viditeľné. Inou diagnostickou metódou pre zistenie kostných ostrôh je ultrazvukové vyšetrenie a samozrejme veľmi dobre budú viditeľné aj pri vyšetrení počítačovou tomografiou (CT) alebo nukleárnou magnetickou rezonanciou (MRI).

Ako sa kostné ostrohy liečia?

Kostné ostrohy nevyžadujú liečbu pokiaľ nespôsobujú bolesť alebo nedeformujú ostatné tkanivá. Ak je to potrebné, liečba môže byť zacielená na odstránenie samotnej príčiny symptómov alebo na kostné ostrohy ako také. Liečba zacielená na odstránenie príčiny ostrôh kostí môže zahŕňať regulované znižovanie hmotnosti – chudnutie, čo vedie k odľahčeniu postihnutej končatiny a k zníženiu tlaku na kĺby (obzvlášť ak je nadváha / obezita príčinou osteoartritídy alebo plantárnej fasciitídy. Veľmi dôležitý je aj strečing postihnutej oblasti ako napr. lýtka, päty alebo stupaje chodidla. Navštívte preto rehabilitačného lekára alebo fyzioterapeuta, ktorý môže vhodne doplniť strečing skrátených svalov končatín liečbou hĺbkovou masážou alebo ultrazvukom, čo môže byť prospešné najmä pre plantárnu fasciitídu alebo bolesť ramena. Liečbu je tiež možné vykonávať polarizovaným svetlom (bioptronová lampa) alebo biostimulačným laserom. V torpídnych prípadoch sa veľmi dobre osvedčil unikátny biostimulačný vysokovýkonový laser OPTON PRO. Jeho unikátom je, že emituje svetelný lúč s nezvyklo vysokou energiou 7W, 10W alebo až 25W prostredníctvom dvoch alebo troch vlnových dĺžok (980 nm, 810 nm a 1 064 nm), čo zabezpečuje hlboký prienik liečivého svetla do tkaniva a to až do hĺbky 8-12 cm. Tento laser je úspešný aj u prípadov, kde zlyhala laseroterapia inými bežne používanými prístrojmi (nízkovýkonovými lasermi). Najlepšie a najtrvalejšie výsledky pri liečbe kostných ostrôh sa však dosahujú aplikáciou RSWT terapie radiálnou rázovou vlnou (radial shock wave therapy) prístrojom enPULS PRO alebo hlbšie prenikajúcou ESWT extrakorporálnou alebo tiež fokusovanou rázovou vlnou (extracorporal shock wave therapy) prístrojom enSHOCK, niekedy tiež nazývanou terapia šokovou vlnou, terapia nárazovou vlnou alebo pulzná terapia. Dnes sa v lekárskej praxi na tento účel používajú prístroje od viacerých výrobcov pracujúce buď na princípe piezoelektrického javu (účinnejšie) alebo impulzy generuje vzduchový ev. olejový kompresor. (menej účinné). Ide o relatívne bolestivú metódu, pri ktorej sa obvykle raz do týždňa aplikuje mechanická energia z prístroja prenášaná prostredníctvom aplikátora a jeho nadstavcov v pulzoch do postihnutého tkaniva, kde vyvoláva mohutnú lokálnu ale aj vzdialenú reakciu, ktorá vedie k ústupu bolesti predovšetkým prerušením reflexného oblúka bolesti na úrovni miechy, k ústupu lokálneho opuchu a v mnohých prípadoch aj k zahojeniu/vstrebaniu samotnej kostnej ostrohy. V priebehu približne 2-3 mesiacov liečby sa bolestivosť spôsobená ostrohou postupne zmierňuje až väčšinou úplne vymizne.

Liečba radiálnou šokovou vlnou enPULS PRO alebo fokusovanou šokovou vlnou enSHOCK sa veľmi dobre osvedčila u kostných ostrôh v oblasti päty a ramena ale je veľmi účinná aj u iných kostných, šľachových a svalových afekcií napr. v oblasti kolena, lakťa, členka alebo zápästia. Liečba zacielená na symptómy môže potom zahŕňať kľudový režim v postihnutej oblasti (imobilizácia končatiny v ortéze alebo na dlahe), najmä v akútnych štádiách kryoterapiu, strečing, nesteroidné antiflogistiká, napr. liečivá na báze ibuprofenu, ketoprofenu, diklofenac sodný, inhibítory cyklooxygenázy a pod. Významné miesto v liečbe a následnej prevencii potom zohráva edukácia ako chrániť Vaše kĺby v prípade, že máte osteoartritídu. Ak máte ostrohu pätovej kosti (calcar ossis calcanei) je často nevyhnutné zmeniť obuv prípadne vložiť do obuvi špeciálne ortopedické pomôcky ako vložky, srdiečka, podpätenky, ochranu pätnej kosti a pod. Ak ostroha pätnej kosti spôsobuje zrohovatenia a mozole, môže Vám zmena obuvi a prídavných pomôcok pomôcť. Ak zrohovatená pokožka alebo mozole spôsobujú väčší problém konzultujte svoj zdravotný stav s lekárom. V prípade, že ostroha pätovej kosti (calcar ossis calcanei) spôsobuje ďalšie problémy, je potrebné zveriť sa do profesionálnej starostlivosti, ktorá môže spočívať v injekčnej aplikácii kortikosteroidov a lokálnych anestetík do bolestivej oblasti pre zníženie bolesti a zápalu priľahlých mäkkých tkanív v okolí ostrohy.

Ďalšou dobrou voľbou je fyzikálna terapia v podobe ultrazvukovej terapie, laseroterapie vysokovýkonným laserom OPTON PRO s hlbokým prienikom, avšak najúčinnejšia je aplikácia radiálnej rázovej vlny (radial shock wave therapy) prístrojom enPULS PRO alebo fokusovanej rázovej vlny (extracorporal shock wave therapy) prístrojom enSHOCK – viď vyššie. Vysoká efektivita RSWT a ESWT v liečbe kostnej ostrohy je dôvodom , prečo je dnes veľmi zriedkavo až výnimočne (skôr raritne) potrebná ortopedická liečba samotných ostrôh. Mnohokrát ordinovaná rádioterapia (RTG terapia) kostných ostrôh je kvôli svojim výrazným rizikám v dnešnej dobe obsolentná a mala by byť použitá len veľmi zriedkavo (najlepšie však vôbec) ako ultimum refugium = posledná možnosť, keď všetky známe vyššie menované metódy neboli dostatočne účinné. Tieto informácie podčiarkuje fakt, že pacient je pred začiatkom RTG terapie poučený, že po skončení tejto kúry (väčšinou 3 ožiarenia v 3 sekvenciách) môže byť opätovne ožiarený až po 10 rokoch!

Stránky: 1 2