Vyskočená platnička

Vyskočená platnička – prehľad liečby

Cieľom liečby vyskočenej platničky je

• Uľaviť pacientovi od bolesti, slabosti, prípadne straty citlivosti v dolnej končatine a v dolnej časti chrbtice spôsobenej útlakom nervového koreňa.
  • Podporiť návrat k bežným činnostiam, rekreačným a iným aktivitám.
  • Zabrániť opakovanému zraneniu a predchádzať tak bolestivosti chrbta

Známou klinickou skúsenosťou je, že zápal časom ustúpi, a preto sa až u 50% ľudí s vyskočenou v dolnej časti chrbtice bolestivosť v priebehu jedného mesiaca stratí. V priebehu 6 mesiacov sa väčšina ľudí uzdraví. Iba 10% zo všetkých postihnutých má ťažkosti i naďalej, prípadne podstúpi operáciu. Gélovitá tekutina vo vnútri prasknutej platničky (jadro) sa často vstrebe – resorbuje a to je dôvod, prečo sa pacientom odporúča podstúpiť najprv konzervatívnu – nechirurgickú liečbu.

Liečba bez skalpela

Konzervatívna – nechirurgická liečba, ktorá Vám pomôže prinavrátiť život do bežných koľají v sebe zahŕňa:

Edukáciu. Naučte sa ako sa starať o Vašu chrbticu v zdraví aj v chorobe (= škola chrbtice), naučte sa dostať bolesť aj iné príznaky ochorenia pod kontrolu. Váš obvodný lekár Vám môže odporučiť rehabilitačnú liečbu. Rehabilitačný lekár pri liečbe využíva takmer výhradne fyzikálne metódy (elektroterapia, ultrazvuková terapia, laseroterapia, termoterapia a pod), liečebnú telesnú výchovu a rôzne špecializované liečebné cvičenia a postupy (reflexnú liečbu, mäkké a mobilizačné techniky, postizometrickú relaxáciu a pod).

Odpočinok. Váš lekár Vám môže na krátky čas odporučiť odpočinok s redukciou bežných denných aktivít (kľud na lôžku) a následne postupný nábeh na ľahkú zaťaž organizmu.

Profil bolesti. Niektorí ľudia sa „popasujú“ s bolesťou bez liekov hlavne keď vedia, že bolesť môže často ustúpiť. Každopádne však lieky Vám môžu pomôcť redukovať zápal a bolesť.

• Lieky proti bolesti na predpis alebo voľný predaj, ako napr. paracetamol ako napr. Panadol, Paralen alebo nesteroidné antiflogistiká (NSAID) ako napr. Acylpyrin, Aspirin, Ibalgin, Ibuprofen, Brufen, Voltaren, Veral, Diclofenac, Movalis, Aulin, Coxtral a ďalšie
  • Myorelaxanciá ako napr. Mydocalm, Dorsiflex, Sirdalud a pod.
  • Kortikosteroidy
  • Opioidy
  • Antidepresíva

Cvičenie. Ostaňte aktívni a využite cvičenia, ktoré Vám odporučil Váš lekár alebo fyzioterapeut a ktoré Vám pomôžu vrátiť sa k bežným aktivitám. Cvičenia pomôžu posilniť svalstvo Vášho trupu a ochrániť Váš chrbát pred závažnejším poškodením.

Stránky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17